EU ger grönt ljus för tunnel under Östersjön

Planerna på en tunnel mellan Danmark och Tyskland vid Fehmarn Bält har tagit ytterligare ett kliv framåt. EU-kommissionen har slagit fast att bygget inte innebär något otillåtet statligt stöd.

Under strecket
Publicerad
Så här kan det möjligen se ut när tunneln under Fehmarn Bält är klar om cirka tio år Det blir en dubbelspårig järnväg och dubbelfilig motorväg i båda riktningarna.

Så här kan det möjligen se ut när tunneln under Fehmarn Bält är klar om cirka tio år Det blir en dubbelspårig järnväg och dubbelfilig motorväg i båda riktningarna.

Foto: Femern A/S
Tunneln under Fehmarn Bält byggs med stora betongblock som sänks ned på botten under havet och täcks över.

Tunneln under Fehmarn Bält byggs med stora betongblock som sänks ned på botten under havet och täcks över.

Foto: Femern A/S
Annons

Det innebär att ännu ett hinder är avklarat i arbetet med den 18 kilometer långa förbindelsen som beräknas vara klar omkring 2024 och kosta 64,4 miljarder danska kronor (81 miljarder svenska kronor). När den är färdig ska det vara en sänktunnel som har plats för en motorväg med två filer åt vardera hållet och en dubbelspårig järnväg.

Ett av syftena med tunneln är att knyta ihop södra Skandinavien, och framför allt då Köpenhamn/Malmö, med norra Tyskland och Hamburg. De som åker samma väg i dag måste använda en färja över Fehmarn Bält, en tur som tar omkring 45 minuter.

Annons
Annons
Annons