EU-förslag stoppar ekomaten

Förra året ökade försäljningen av ekologisk mat med 41 procent. Vad många svenska konsumenter inte känner till är att EU:s ministrar just nu står inför beslutet att rösta för EU-kommissionens förslag till ny ekoförordning, med nya hinder för ökad ekologisk produktion och konsumtion. Den svenska regeringen måste höja tonen och påverka förslaget, skriver företrädare för flera livsmedelsföretag.

Under strecket
Publicerad

Dagligvaruhandeln har beslutat om framtida satsningar på ekologiska varor och förutspår en försäljningsökning på runt 20 procent under 2015, skriver artikelförfattarna.

Foto: TOMAS ONEBORG/SVD
Annons

Efterfrågan på ekologiska livsmedel har ökat markant. Enligt beräkningar från Ekoweb som presenterades tidigare i år ökade försäljningen av ekologiska livsmedel i handeln med 41 procent, från 7,4 miljarder till 10,4 miljarder kronor 2014 i jämförelse med föregående år. Försäljningen drivs både av konsumenternas efterfrågan och att handeln minskat prisgapet mot konventionellt producerat, ökat marknadsföringen och breddat ut­budet med bland annat egna ekologiska produkter. 

Anledningen till att dagligvaruhandeln har investerat i ekosatsningar är konsumenternas ökade efterfrågan i kombination med branschens hänsyn till miljö och djurskydd. Regeringens uttalade önskan om ökad ekologisk konsumtion i regeringsförklaringen och det pågående arbetet med den svenska livsmedelsstrategin har ytterligare gett oss argument för att satsa. Mot den bakgrunden har dagligvaruhandeln beslutat om framtida satsningar på ekologiska varor och förutspår en försäljnings­ökning på runt 20 procent under 2015.

Annons
Annons
Annons