En kort krönika om sju mordEtt storverk – som en karibisk version av ”Satansverserna”

Genom att vinna slummen hoppas politikerna vinna valet. Det är utgångspunkten för Marlon James roman om det våldsamma valåret 1976. Ett storverk i samma anda som Rushdies mästerverk ”Satansverserna” skriver Magnus Eriksson.

Under strecket
Publicerad
Marlon James, född 1970 på Jamaica, är författare till tre prisbelönta romaner. ”En kort krönika om sju mord” som belönades med Man Booker-priset är den första av hans böcker som utkommer på svenska. Han bor i Minneapolis, där han undervisar i kreativt skrivande.

Marlon James, född 1970 på Jamaica, är författare till tre prisbelönta romaner. ”En kort krönika om sju mord” som belönades med Man Booker-priset är den första av hans böcker som utkommer på svenska. Han bor i Minneapolis, där han undervisar i kreativt skrivande.

Foto: Jeffrey Skemp
Annons

T S Eliot kallade London för ”unreal city” i ”Det öde landet”. 66 år senare kontrade Salman Rushdie med att apostrofera Londons fattiga delar som ”the real city” i ”Satansverserna”. Båda ordalydelserna kommer för mig när jag läser jamaicanen Marlon James roman ”En kort krönika om sju mord”.

Den handlar dock inte om London. Staden är blott indirekt närvarande som referenspunkt för förvrängda uppfattningar om rastafarikulten och reggaemusiken. Men romanens bild av Kingston pendlar mellan de två beskrivningarna. Marlon James skildringar bränner fast ”the real city” på läsarens näthinna, men hans ofta hallucinatoriska bilder förstärker verkan. Den febriga overklighetsupplevelsen ger en förnimmelse av den verkliga staden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons