Annons
Recension

Still walkingEtt stillsamt storverk

HUMANIST Även om regissören Hirokazu Kore-eda dröjer sig kvar vid det distinkt japanska är hans nya film Still walking en universell upplevelse. Jan Lumholdt hänförs av japanens förädlade familje­drama, uttolkat av en felfri skådespelarensemble.

Under strecket
Publicerad

Relationernas skalas fram som lager på en lök i Hirokazu Kore-edas nya film Still Walking. Det är inte svårt att lära känna och bli smått förälskad i familjen Yokayama, som står i filmens centrum.

Foto: FOLKETS BIO

Den japanska filmen har sina helt egna genrer.
Kaiju är om monster som Godzilla och
Yakuza -
films om gangsters, kanske av/med Takeshi Kitano. Vad
anime och
j-horror är talar väl för sig självt och i
jidai-geki handlar det inte sällan om samurajer. Till de mest firade hör
shomin-geki , ungefärligt översatt filmer om människor som du och jag.

Dessa humanistiska familjedramer om olika sorger och glädjeämnen har devota beundrare bland västregissörer som Wim Wenders, Mike Leigh, Jim Jarmusch och Aki Kaurismäki. Till 50-talsmästarna hör Mikio Naruse och Yasujiro Ozu. Deras finaste barnbarn, i alla fall när han gör filmer som denna, heter Hirokazu Kore-eda.

Annons
Annons
Annons