Annons

Mozart & SjostakovitjEtt spöke går genom den ödsliga konsertsalen

Pablo Heras-Casado dirigerar Kungliga Filharmonikerna i Mozarts Symfoni nr 40 och Dmitrij Sjostakovitjs Symfoni nr 9.
Pablo Heras-Casado dirigerar Kungliga Filharmonikerna i Mozarts Symfoni nr 40 och Dmitrij Sjostakovitjs Symfoni nr 9. Foto: Yanan Li

Coronakrisen lägger sordin på musiklivet – även i bokstavlig mening. Sofia Nyblom noterar hur det spartanska vinner mark när Konserthuset öppnar för publik.

Under strecket
Publicerad

Kungliga Filharmonikerna i Konserthuset.

Foto: YANAN LI

En dag kommer vi kanske säga till våra barnbarn: ”När jag var ung, då fanns det teatrar och konserthus, man drack vin i pausen och skvallrade med bekanta. Och vilka applåder när stjärnorna kom på turné och salen var fullbesatt!” Och barnbarnen kommer att titta på oss som om vi berättade sagor.

För corona lägger sordin på precis allt som rör musiklivet. Just på torsdagen publiceras en enkät av Musikcentrum Riks som visar att var tredje musiker är på väg att byta karriär. Och när Konserthuset nu börjar bjuda in publik är stämningen dämpad som vid en begravning. Inte ens mobiltelefoner ringer. Applåderna smattrar som duggregn i den ekande tomma salongen. Kontrasten mellan det hårt disciplinerade konsertbesöket och det vanliga livet utanför konserttemplet med torghandel, barhäng och fullsatta tunnelbanevagnar är bisarr. Man frågar sig vilket brott kulturkonsumenter och konstnärer har begått för att straffas av godtyckliga politiska beslut. 

Annons
Annons
Annons