”Ett sätt att driva konsumentfrågor”

Dagligvaruhandeln förnekar att den skulle ha köparmakt gentemot leverantörer. Istället talar man om konsumentmakt och framhåller att de egna varorna tas fram för att driva viktiga konsumentfrågor.

Publicerad
TT.
Foto: TT.
Johan Neuman, affärsområdeschef för EMV på Axfood bekräftar att marginalerna är bättre på de egna varorna, utan att säga hur mycket.

Johan Neuman, affärsområdeschef för EMV på Axfood bekräftar att marginalerna är bättre på de egna varorna, utan att säga hur mycket.

Foto: Pressbild/Axfood
Annons

Inom dagligvaruhandeln framhåller man gärna att andelen egna varumärken i svenska butiker ligger lågt, långt under andelen i vissa europeiska länder. Både Coop och Ica tar upp att andelen där kan vara så hög som 40 procent.

Och man framhåller att utvecklingen av EMV är ett sätt att driva konsumentfrågor och utveckla sortimentet. Både Coop och Axfood nämner sina ekologiska varor som ett exempel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons