Recension

Bartleby & CoEtt rungande nej att bejaka

Enrique Vila-Matas driver friskt och galghumoristiskt med de många skälen till att ge upp skrivandet. Elise Karlsson säger ett bestämt ja till en icke-bok om ett antal kända nej-författare.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Enrique Vila-Matas, född 1948 i Barcelona, är roman- och essäförfattare. Han gästade i oktober Sverige när han medverkade på Stockholm Literature.

Enrique Vila-Matas, född 1948 i Barcelona, är roman- och essäförfattare. Han gästade i oktober Sverige när han medverkade på Stockholm Literature.

Foto: FLAVIO MORAES/AOP
Annons

Det finns få litterära gestalter som jag älskar så mycket som Herman Melvilles Bartleby. Denna arbetsskygga kontorsråtta som svarar allt i livet med ”I would prefer not to”. Hur skulle man kunna undvika att identifiera sig med honom? Melvilles novell om honom, som ingår i ”The piazza tales” från 1856, har med åren blivit en alltmer erkänd klassiker. Inte minst älskas den av dem som skriver, eller kämpar med skrivandet. Bartleby är en symbol både för människans negativa impuls och författandets. Drömmen om att bara ge upp, lägga av.

Det enda kruxet i mitt djupa förhållande till Bartleby är att jag aldrig har orkat läsa hela novellen. I slutändan har den dragning till att säga nej som förenat oss också hindrat oss från att stifta närmare bekantskap. Det har förblivit en förälskelse på avstånd. Så är det med nej-sägare, man är skeptiska medlemmar i samma klubb, en klubb som aldrig samlas för att ingen orkar vare sig dyka upp till eller arrangera mötena.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons