Annons

In i smärtanEtt rapp över fingrarna – så mörkt är det

Kristofer Flensmarck, född 1976, har tidigare publicerat poesi, en roman om konstnären CF Hill samt ”Blondieland” om filmskaparen Jesper Ganslandt.
Kristofer Flensmarck, född 1976, har tidigare publicerat poesi, en roman om konstnären CF Hill samt ”Blondieland” om filmskaparen Jesper Ganslandt. Foto: Andreas Omvik

Ångesten i ”In i smärtan” är av den bottenlösa sorten – och den exploderar då poeten Tom återvänder till sitt barndomshem. Med ”In i smärtan” skakar Kristoffer Flensmarck nytt liv i den sönderskildrade ”åka hem till jul”-tematiken.

Under strecket
Publicerad

Åka hem till jul. Denna förflyttning i tid och rum – tillbaka till mönster man tror sig ha brutit bara för att upptäcka att de ligger kvar, fast som betong – är så sönderskildrad i kulturen att det är svårt att föreställa sig hur någon ska kunna gjuta ny energi i den. Men Kristofer Flensmarck gör ett försök med romanen ”In i smärtan”, och det resulterar i ett hårt rapp över fingrarna på alla bekanta berättelser där julångesten kommer i lightversion. Det är så mörkt, så mörkt. Glipan där ljuset ska tränga in så försvinnande liten.

Kanske är det en tilltagande sentimentalitet över att befinna sig i en tid då utsikterna för att kunna återvända hem över julen krymper i takt med smittspridningens ökning, kanske är det bara det faktum att julresan hemåt fått en så symbolisk prägel att den tål ständiga omskrivningar, men jag tycker att Flensmarcks roman skakar liv i ett lite sömnigt tema. Han arbetar också med explicita referenser, en medvetenhet om den egna romanens ekofunktion, med sina metaskildringar av en familj i soffan framför ”Svenska hjärtan” eller ”Mormor gråter”. Men till skillnad från många av sina föregångare är ”In i smärtan”, åtminstone i mina ögon, helt renons på komedi.

Annons
Annons
Annons