Annons

Ett original till guldvinge: ”Var inte sönderskruvad”

Man kan tala om årsmodeller och hästkrafter, men också om själ. Hans Nilsson berättar historien om sin motorcykel Honda Goldwing GL 1000.

Under strecket
Publicerad

Polisen Hans Nilsson arbetade under ett drygt decennium från sadeln på en BMW. Privat har han alltid kört Honda. Numera arbetar han på fem hjul – kontorsstolen.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 7

Hans Nilssons Honda Goldwing GL 1000 från 1975 är i väldigt gott skick.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 7

Hastighetsmätaren var från början i miles/h. När den byttes ut till km/h fick den en grön botten.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 7

Hans har sin guldvinge registrerad året om. I praktiken motionerar han den från april till och med oktober.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 7

Honda Goldwing GL 1000 från 1975 drivs med en vattenkyld fyrcylindrig boxermotor. Tillverkarmärket har identisk färg med originalet. Det målade Hans Nilsson med färgen "jaguarblå".

Foto: Anders Wiklund/TTBild 5 av 7

Den röda lackeringen är i original.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 6 av 7

Bränslemätaren.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 7 av 7

Polisen Hans Nilsson arbetade under ett drygt decennium från sadeln på en BMW. Privat har han alltid kört Honda. Numera arbetar han på fem hjul – kontorsstolen.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1
Polisen Hans Nilsson arbetade under ett drygt decennium från sadeln på en BMW. Privat har han alltid kört Honda. Numera arbetar han på fem hjul – kontorsstolen.
Polisen Hans Nilsson arbetade under ett drygt decennium från sadeln på en BMW. Privat har han alltid kört Honda. Numera arbetar han på fem hjul – kontorsstolen. Foto: Anders Wiklund/TT

Året var 2013, och det kom ett samtal till Classic Honda Club Sweden, en ideell förening för äldre Hondahojar. På andra sidan luren berättade en kvinna om en Goldwing GL 1000 från 1975.

Annons
Annons
Annons