Ett nätverk för att erövra nätet

Stina Honkamaa Bergfors hoppade av jobbet som vd för Google Sverige för att starta eget med ett erkänt svårt mål: att kapitalisera på nätet. Men Bonnier har redan investerat 20 miljoner kronor i det grundarna hoppas ska bli Nordens största mediebolag.

Under strecket
Publicerad
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/SVD
Annons

För att vara en källarlokal har United Screens kontor, på gränsen mellan Östermalm och City i Stockholm, ovanligt tilltagen takhöjd. På en anslagstavla sitter några urklipp från branschpressen fastnålade, och väggen längst in är försedd med ett Zebramotiv. Enligt vd:n Stina Honkamaa Bergfors föll sig valet av företagssymbol naturligt. Varje samarbetspartner är liksom zebrans mönster unik. Men, precis som zebran, trivs partnern bäst i flock. För bäst synergieffekter på nätet gäller det att samla alla på ett ställe. Planen är det nätverk av profiler som United Screens knutit till sig ska erövra Youtube. De som redan är stora ska bli ännu större.

Än så länge är dessa ”unika” talanger, som Honkamaa kallar dem, relativt likriktade. Flera är bloggare eller före detta bloggare. Nätentreprenören Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, dennes bloggande make Odd Spångberg, produktionsbolagssystrarna Amanda Schulman och Hannah Widell, podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund, den bloggande stalltjejen Nellie Berntsson... Å andra sidan har verksamheten bara varit igång i 30 dagar när vi ses. Stina Honkamaa Bergfors lovar att nätverket kommer att utvidgas, vänta bara! Dessutom, påpekar hon, har man redan jobbat på att inte bara värva de mest förutsägbara talangerna. Sportbilentusiasten Gustav Träff som har 167-miljoner tittare på Youtube, är ett exempel. Den brittiska komikern Big Steve ett annat.

Annons
Annons
Annons