Sophie Tottie: ”A raft of time”Ett monument över viljan att bryta sig loss

Kristina Matousch, ”You take my breath away”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.
Kristina Matousch, ”You take my breath away”, installationsvy på Cecilia Hillström Gallery. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Kristina Matousch excellerar i absurd humor medan Sophie Tottie och Elin Odentia målar komplexa figurer i ständig förvandling. Joanna Persman ser tre utställningar som alla var och en på sitt sätt utmanar vårt seende.

Under strecket
Publicerad

Kristina Matousch, ”Bullet meat head 7 n7 Team A”, 2020.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Elin Odentia, ”The Waves VII”, 2020.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Sophie Tottie, ”Sense (Universal(s)), EGT III (r11pm+r7pm)”, 2020.

Foto: Belenius
Annons

Kristina Matousch har flyttat in en vit kub in i den vita kuben. Under öppningskvällen på Cecilia Hillström Gallery utförde hon ett performanceverk och borrade stora hål inifrån den väldiga tärningen. Hål och öppningar återkommer i Matouschs konst. Luft och surrande ljud fortsätter nu att tränga ut ur den perforerade klossen som liknar ett monument över något ödesdigert.

Den talande titeln ”You take my breath away” är så associationsrik att det i coronatider nästan är onödigt att orda om den. Det som uttrycks här är känslan av instängdhet och viljan att bryta sig loss. En våldsam inre kamp och dess yttre oåterkalleliga följder. Både symboliskt och bokstavligen. Det är inte bara dagsaktuellt utan snarare allmänt existentiellt.

Annons
Annons
Annons