Annons

Martin Lagerholm:Ett mikrokosmos som blåser liv i ­Preussen

Theodor Fontane som staty – och trafikljusgubbe – i födelseorten Neuruppin.
Theodor Fontane som staty – och trafikljusgubbe – i födelseorten Neuruppin. Foto: Nestor Bachmann/TT

Fattiga och rika, optimister och melankoliker, humorister och tråkmånsar: alla – inte minst kvinnorna – kom till tals i Theodor Fontanes ­skildringar av 1800-talets Preussen, som pendlade mellan den gamla världens förtrogna jord och kommande tiders ovissa rymder.

Publicerad

”En magnifik förening av lavendeldoft och nyare tider”, skrev Kurt Tucholsky om Theodor Fontanes verk. Thomas Mann kapitulerade för hans ”i all sin behagliga utbredning så lätta och ljusa prosa”, och skulle också ha kunnat nämna Fontanes ömsinta ironi, som Mann själv behärskade med mästerhand. 

Möjligen är det just dessa milda diktardrag – vidsyn, besinning, medkänsla – och frånvaron av alltför yviga gester och spektakulära effekter som gjort att Fontane generellt är relativt okänd runtom i världen, åtminstone för de breda läsarmassorna. Tyvärr också i Sverige, där det fram till för några år sedan bara fanns en roman översatt, den internationellt väl enda riktigt omtalade (och mångfaldigt filmatiserade), ”Effi Briest”. 

Theodor Fontane (1819–1898).

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons