Ett mellanår för konst i Venedig

Igår öppnade Venedigbiennalen, nu tolv nationer mer omfångsrik än vid förra, år 2009. SvD:s Clemens Poellinger var på plats och föll pladask för den kritiserade tyska paviljongen, medan den lugna svenska hade svårt att ta för sig i den inledande festyran.

Under strecket
Publicerad
Installation av Jennifer Allora och Guillermo Calzadilla, USA:s paviljong. En joggare får stridsvagnens larvfötter att snurra.

Installation av Jennifer Allora och Guillermo Calzadilla, USA:s paviljong. En joggare får stridsvagnens larvfötter att snurra.

Foto: LUIGI COSTANTINI/AP
LUIGI COSTANTINI/AP
Foto: LUIGI COSTANTINI/AP
Annons

Stiliga som påfåglar, graciösa som svanar och yra som höns. Tja, vad skriver man annars när man just varit med om publikträngseln vid öppningen av världens största konstshow, Venedigbiennalen, på plats i Giardini publicci och Arsenale, som är platserna för de konstnärliga huvudattraktionerna. Fågelassociationerna ovan är inte helt gripna ur luften, utan är en av biennalens huvudattraktioner.

Den internationella paviljongen har ett – om än diskret – fågeltema. Högt uppe bland takbjälkarna, ovanför de av biennalens chefskurator schweiziska Bice Curiger omsorgsfullt sammanställda konstverken, sitter hundratals, kanske tusen, uppstoppade duvor, som vore salarna vilket italienskt torg som helst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons