Annons

”Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden”Ett måleri fullt av kärlek, svek och död

Edward Burne-Jones, ”Love and the pilgrim”, 1896–97. Olja på duk.
Edward Burne-Jones, ”Love and the pilgrim”, 1896–97. Olja på duk. Foto: Tate London

Det händer så mycket i den engelska 1800-talsmålaren Edward Burne-Jones verk. Joanna Persman ser en fint hängd utställning där konstnären pendlar mellan mondän elegans, manierat patos och romantiskt svärmeri.

Under strecket
Publicerad

Edward Burne-Jones, ”Spirits of the uninterpreted dream”, omkring 1890. Olja på duk.

Bild 1 av 4

Edward Burne-Jones, ”The wheel of fortune”, 1875-1883. Olja på duk.

Foto: Musée d’Orsay Bild 2 av 4

Edward Burne-Jones och William Morris, ”The adoration of the magi”, 1894. Ull och silke på bomullsvarp.

Foto: Manchester Metropolitan University Bild 3 av 4

Frida Hansen, ”Semper vadentes” (alltid vandrande), 1905. Bildväv

Foto: Stavanger kunstmuseum Bild 4 av 4

”Kärlekens vagn”, ”Lyckans hjul” och ”Vikingaskeppet” driver framåt. Pilar tillverkas i ”Amors smedja”. Vilsna själar har strandat vid floden Styx. Det sistnämnda skiljer sig mycket från annat som Edward Burne-Jones (1833–1898) målat. Man tänker nästan på Roj Friberg.

Det händer mycket i Burne-Jones konst. Han var en berättare. Till syvende och sist var han dock mer intresserad av den dekorativa ytan än av det uppbyggliga innehållet. Inspirationen fanns i antikens myter, folksagor och legender. Hos Dante, Shakespeare och Tennyson. Och i Bibeln förstås! Burne-Jones skulle leva i kyrkans tjänst, var det tänkt. På sätt och vis gjorde han det. Men livet kom emellan. I motsats till de flesta av sina konstnärskollegor studerade han teologi vid Exeter College i Oxford. Driften att måla var dock starkare än det religiösa kallet.

Annons
Annons
Annons