Annons

Katt på hett plåttakEtt mäktigt slagfält av känslor och livslögner

Livia Millhagen och Erik Ehn i ”Katt på hett plåttak”.
Livia Millhagen och Erik Ehn i ”Katt på hett plåttak”. Foto: Sören Vilks

Peter Andersson är magnifik som resligt svin i ”Katt på hett plåttak” – en uppdaterad iscensättning där psykologisk realism blandas med utspel och subtila närbilder alltmedan spritångorna löser upp livslögner.

Under strecket
Publicerad

Marie Göranzon och Peter Andersson som Mamma och Pappa.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

Alkoholen klev in på teaterscenen på 1950-talet. En rad amerikanska dramatiker lät sina roller obevekligt supa sig ner till freudianska sanningar om livslögner av det mer grandiosa slaget, äktenskapet som kampsport men också skildringar av en utagerad sexualitet. Sluddriga avslöjanden steg upp till ytan till klirret av tömda bourbonflaskor.

”Katt på hett plåttak” är en av dessa pjäser, skriven av Tennessee Williams 1955. En mycket rik klanfader ska fylla 65, men är möjligen drabbad av cancer. Familjen samlas för att slåss om arvet. Dagen är fylld av lögner, kvällen av sanningar. Favoritsonen Brick super, hans barndomsvän har tagit sitt liv efter att först ha förklarat Brick sin kärlek. För att döva sin skuld – och möjligen sina egna känslor – flyr Brick till spriten medan hustrun Maggies ambitioner är att restaurera honom och på så sätt få ärva.

Annons
Annons
Annons