Annons

Kaj Schueler:Ett livsverk som håller döden på avstånd

Efter hennes död i Auschwitz hittades Charlotte Salomons storartade visuella ­livsberättelse ”Leben? oder Theater?”. Med en bildvärld som skiftar från barnets inre perspektiv till den vuxnas överblick skildrar verket en ­existentiell resa mot att bejaka även ett olycksbådande öde.

Under strecket
Publicerad

Målningar ur ­Charlotte Salomons ”Leben? oder Theater? Ein Singspiel”.

Bild 1 av 2

Charlotte Salomon (1917–1943).

Bild 2 av 2

Målningar ur ­Charlotte Salomons ”Leben? oder Theater? Ein Singspiel”.

Bild 1 av 1
Målningar ur ­Charlotte Salomons ”Leben? oder Theater? Ein Singspiel”.
Målningar ur ­Charlotte Salomons ”Leben? oder Theater? Ein Singspiel”.

Trots avgörande skillnader i konstnärliga uttryck och personligt liv är det närmast ofrånkomligt att tänka på Anne Frank när historien om Charlotte ­Salomon ska återberättas. ­Anledningarna är flera: båda dödades i nazistiska läger, båda efterlämnade minnesvärda konstverk som överlämnades till eftervärlden av deras överlevande fäder (som dessutom lär ha varit vänner) och verkens hemort är ­Amsterdam. Anne Frank blev världsberömd medan Charlotte Salomon – som den 16 april skulle ha fyllt 100 år – inte rönt samma uppmärksamhet, även om hennes verk ”Leben? oder Theater?” är nog så upp­seendeväckande.

Annons
Annons
Annons