X
Annons
X
Recension

Södrakull Frösakull Ett liv fångat i gliporna

TVÅ BÖCKER Både Mikael Olsson och Maria Miesenberger utforskar i sina bilder det svenska folkhemmet och den svenska ensamheten.

I takt med att den fotografiska bilden alltmer bildar en huvudfåra i samtidskonsten har också fotoboken fått en betydelsefullare roll som konstnärligt medium. Det tydliggör två av den förra säsongens viktigaste svenska utgivningar, två bastanta volymer som i hög grad är medskapade av sina konstnärer.

Mikael Olssons Södrakull Frösakull och Maria Miesenbergers Sverige/Schweden är väsensskilda i sitt uttryck men har det gemensamt – förutom att de efter sedvanlig försening utkommit på samma högkvalitativa tyska konstboksförlag – att de kopplar ett grepp på såväl det svenska folkhemmet som den stora svenska ensamheten. Den förra med ett elegiskt anslag av saknad, den senare genom att blottlägga svarta hål i en familjeidyll.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X