Annons
X
Annons
X

”Ett konstverk är inte värt mer än det någon vill betala”

SvD Konstliv träffar Verner Åmell, Sveriges främste konsthandlare, för att fråga om vad som egentligen är skillnaden mellan auktionsmarkanden och konsthandel. På vägen dit kikar vi på en Bruno Liljefors-räv för 11 miljoner kronor, pratar om värdering av konst och får veta att konst går att hyra.

Av SvD
Konstliv
SvD:s Erica Treijs, konsthandlaren Verner Åmell och Bruno Liljefors målning ”Rävar” daterad 1886.
SvD:s Erica Treijs, konsthandlaren Verner Åmell och Bruno Liljefors målning ”Rävar” daterad 1886. Foto: Staffan Löwstedt

När det gäller konst som investering säger konsthandlaren att konst oftast är en dålig affär. Tanken är att man ska kunna leva med det konstverk men förvärvar, inte sälja det igen. ”Köp bara det du tycker om och gillar”, är Verner Åmells råd.

Att hyra ett konstverk kan vara en bra idé för ett företag som vill skapa en attraktiv miljö och öka sitt kulturella kapital. Men företag flyttar, får nya chefer med annan smak, konsten kanske inte längre passar in – och är lätt att återlämna om den bara är inhyrd. Inte minst kan man, liksom när en firma hyr en kopieringsmaskin, dra av kostnaderna.

Åmells Höstutställning pågår tom 9 december.

Annons
X
Annons
Annons
X

SvD:s Erica Treijs, konsthandlaren Verner Åmell och Bruno Liljefors målning ”Rävar” daterad 1886.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X