X
Annons
X
Recension

Ivan Aguéli, ”Måleriet och mystiken” Ett koncentrat av Aguélis brokiga liv som mystiker

Thielska galleriet inleder 150-årsminnet av Ivan Aguélis (1869–1917) födelse med att visa ett sparsmakat urval av den andlige sökarens verk. Ulrika Pilo försjunker i målningarnas meditativa stämningar och oljefärgernas egenart i en vacker utställning.

Ivan Aguéli, ”Motiv från Visby I”, 1892. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Läs mer om Höstens konstutställningar 2018

Det var bara ett par år sedan Moderna Museet presenterade Aguélis måleri sida vid sida med den samtida Paul Klee med utgångspunkt i deras respektive vistelser i Nordafrika och deras förhållande till bildkonstens grunder. I utställningen ”Måleriet och mystiken” på Thielska galleriet har Aguélis œuvre delats in i fem kapitel där man med få utvalda verk presenterar ett koncentrat av hans brokiga liv som mystiker och intellektuell.

Aguélis konstnärskap var lika mycket en resa till fjärran platser och bland konstströmningar som en expedition i andlighet och teoretisk och praktisk aktivism. Det är också detta innehållsrika liv som curatorerna bakom utställningen har velat belysa och som enligt många är anledningen till att Ivan Aguéli (1869–1917) upplevs som så betydelsefull än idag. Jag misstänker att religionsvetaren Simon Sorgenfreis medverkan i planeringen av utställningen är en av anledningarna till att man så ofta och med rätta återkommer till konstnärens inre sökande som ett parallellt spår i väggtexterna. Aguélis andliga intressen går dessutom med lätthet att placera in i det samtida konstsamtalet på samma sätt som Hilma af Klint eller Emma Kunz, men något som särskiljer honom är hur han låter anden växa fram ur det föreställande, det bekanta.

Ivan Aguéli, ”Motiv från Visby I”, 1892.

Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet Bild 1 av 4

Ivan Aguéli, ”Afrikansk stad”, ca 1914.

Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet Bild 2 av 4

Ivan Aguéli, ”Husgavlar”, ca 1912.

Foto: Per Myrehed/Waldemarsudde Bild 3 av 4

Ivan Aguéli, ”Egyptiska II”, 1914-15.

Foto: Lars Engelhardt / Waldemarsudde Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X