Annons
Recension

FuriosoEtt kammarspel med klaustrofobisk känsla

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Myten om Don Juan är en av den västerländska kulturens mest grundläggande och, om man får tro litteraturvetaren George Steiner, den enda som vi inte har ärvt från den antika världen. Carin Bartosch Edström, tonsättare med erfarenhet som orkesterchef, har i sin debut som kriminalförfattare komponerat en flerbottnad och modern variant på detta dramatiskt tacksamma motiv om förförelse och hämnd samt, inte minst, obetvingade passioner och lustar – och med direkt anspelning på Mozarts opera ”Don Giovanni”.

Don Juan-gestalten i romanen ”Furioso” är den världsberömde violinisten Raoul Liebeskind, som vid en skivinspelning av Stenhammars sista stråkkvartett kallas in för att ersätta Furiosokvartettens tillfälligtvis skadade ledare, Louise Armstahl. När gruppen samlas i en inspelningsstudio på en ö i Stockholms skärgård uppstår en lika laddad som intrikat situation då den oförbätterlige Raoul har haft, har eller kommer att få mycket nära kontakt med samtliga fyra kvinnliga medlemmar i kvartetten. Situationen blir inte mindre komplicerad av den oklara roll som Louises kusin Peder spelar i bakgrunden.

Annons
Annons
Annons