Ett glittrande ruckel

NEW YORK Times Square utgör visserligen bara 0,1 procent av markytan i New York men står för cirka 10 procent av stadens ekonomiska tillväxt. Samtidigt står dess landmärke nästan helt tomt enligt devisen att det faktiskt är utsidan som räknas. SvD Näringsliv har varit inne i världens dyraste annonsplats.

Publicerad
På Times Square är det ytan som räknas. Bakom den glittrande reklamytan döljs lokaler som är på väg att rasa i brist på underhåll.

På Times Square är det ytan som räknas. Bakom den glittrande reklamytan döljs lokaler som är på väg att rasa i brist på underhåll.

Foto: DANIEL KEDERSTEDT
Annons

– Titta på allt det här, säger Jeff Strauss och sveper med handen i ett av alla övergivna rum. Kan du förstå att det här är världens dyraste plats att sätta upp reklam på?

Där jag står är svaret ett givet nej. Våning 18 ser kort och gott ut som ett ruckel. Samtidigt vet jag att svaret skulle vara ett självklart ja om jag ställde mig nere på Broadway och bländades av alla neonskyltar. Och det är också det - den splittrade bilden - som får Jeff Strauss att gång på gång småskratta när han visar upp den sanna sidan av One Times Square. Förutom de tre våningarna närmast gatuplan, som hyrs av apoteksjätten Wahlgreens, är våning 21 den enda som är i bruk. Övriga 21 är övergivna och nedgångna, där elkablar hänger lite huller om buller och väggarna så smått börjat vittra sönder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons