Annons

”Ett glas vin kan verka gynnsamt vid viss träning”

Riskerna med kombinationen alkohol och träning är överdrivna. Vid vissa typer av idrott kan små mängder till och med förbättra prestationen. Det menar SvD:s näringsfysiolog Linda Bakkman, som här reder ut några vanliga missförstånd om alkohol och fysisk aktivitet.

Under strecket
Publicerad

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.

Foto: Lars Pehrson och Staffan LöwstedtBild 1 av 1

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.

Foto: Lars Pehrson och Staffan LöwstedtBild 1 av 1
Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman.
Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal per gram, i form av så kallade tomma kalorier – ren energi, ingen näring. Av samma anledning som sockerintaget bör begränsas så bör också alkoholintaget begränsas. ”Alkohol är ett av våra största hälsoproblem”, säger Linda Bakkman. Foto: Lars Pehrson och Staffan Löwstedt

Spontant känns kombinationen alkohol och idrott helt fel, och det på goda grunder, menar näringsfysiologen Linda Bakkman. Samtidigt tycker hon att det finns skäl till en mer nyanserad debatt kring frågan.

Annons
Annons
Annons