Ett försök att gå vilse i kvarteret

Glömskan är en medveten strategi i Patrick Modianos författarskap. Kristoffer Leandoer har läst hans 28:e roman.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Patrick Modiano.

Patrick Modiano.

Foto: CHARLES PLATIAU/REUTERS
Annons

Författaren Jean Daragane lever ensam och telefonen ringer sällan, men en eftermiddag störs hans ro av en insinuant röst. En främling har hittat en gammal adressbok tillhörig Daragane och vill nu överlämna den, men bara personligen: i utbyte mot adressboken vill upphittaren utbe sig en tjänst. De träffas på ett tomt kafé, främlingen har sin flickvän med sig, motvilligt dras Daragane undan för undan in i det unga parets tillvaro, motvilligt känner han igen sin egen ungdoms rådvillhet i dem. Trots att han hävdar att adressboken inte längre innehåller något av värde så väcker den minne efter minne till liv, och snart är han på jakt efter den kvinna som mer än ett halvsekel tidigare tagit hand om honom när hans mamma övergivit honom och försvunnit spårlöst.

Människor försvinner, det är lärdomen: Annie Astrand, kvinnan som tog hand om den unge Jean, är också spårlöst försvunnen sedan länge. Och om det är någon förmåga Jean Daragane själv lärt sig behärska, är det just förmågan att försvinna ur människors liv. När han irriteras av det unga parets närvaro så tröstar han sig med att han kan ”bli av med dem från ena dagen till den andra, som otaliga andra”. Daragane kanske är offer i sin egen historia, men när han erbjuds en möjlighet till försoning genom att hjälpa det unga paret, som på många sätt speglar hans egen utsatta situation i ungdomsåren, väljer han att göra sig döv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons