Annons

Ett fiasko värt att njuta av

Carl Th Dreyers filmatisering av Hjalmar ­Söderbergs ”Gertrud” betraktades som ett misslyckande redan vid premiären 1964. Dock är den så intressant i sina enskilda beståndsdelar att den gränsar till ett mästerverk. En ny studie avtäcker dess magi genom att närgranska en enda scen.

Under strecket
Publicerad

Nina Pens Rode och Bendt Rothe framför gobelängen i Dreyers ”Gertrud” (1964).

Bild 1 av 1

Nina Pens Rode och Bendt Rothe framför gobelängen i Dreyers ”Gertrud” (1964).

Bild 1 av 1
Nina Pens Rode och Bendt Rothe framför gobelängen i Dreyers ”Gertrud” (1964).
Nina Pens Rode och Bendt Rothe framför gobelängen i Dreyers ”Gertrud” (1964).

År 1964 hade den danske filmskaparen Carl Th Dreyers sista film ”Gertrud”, efter Hjalmar Söderbergs pjäs från 1906, premiär i Paris. Kritiken var inte nådig – i dansk press blev händelsen till och med ”en nationell skandal”. I filmens brottsregister: den ansågs trög och statisk, skådespeleriet träaktigt och miljöerna gammaldags (!). Det hjälpte inte att franska filmskapare och kritiker som Jean-Luc Godard och André Techiné skrev uppskattande om filmen.

Annons
Annons
Annons