Recension

Ett dockhemEtt dockhem som dockteater

Anders Berg och Maia Hansson Bergqvist.
Anders Berg och Maia Hansson Bergqvist. Foto: ROBERT EHLTON
Under strecket
Publicerad
Annons

Ibsen, Ibsen överallt. Möjligen som en reaktion på det just gångna Strindbergsåret men också därför att pjäserna är så fyllda av ännu helt igenkännbara konflikter. Tyska regissörer, men också en norrman som Eirik Stubø, har radikalt förändrat idén om hur ett Ibsendrama ska spelas. Bort all realism, allt tidstypiskt slagg. Ner till själva den dramatiska roten där slaget stått mellan lögner, svek och en syn på familjen som hierarki. Än i dag har vi uppenbarligen behov att rituellt slakta alla dessa Ibsenska hjältemän. Livslögnskungar och tyranner som ringaktar kvinnor genom att hylla dem via en romantiserad, mytologiserad kvinnobild.

Moment:teater spelar teater med ett alldeles eget tilltal: en bokstavligen lekfull scenisk anarkism, där musik och medveten naivism blandas med vass politisk djärvhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons