Ett dataspel gjorde Chen till Kinas rikaste man

Det är fredag kväll och Chen Tianqiao är på väg till Best Things in Life, en fest för Kinas 150 rikaste personer. Chen Tianqiao är 31 år och god för 1,7 miljarder dollar (drygt 12 miljarder kronor). Det gör honom till den rikaste mannen i Kina.

Under strecket
Publicerad
En affisch för dataspelet the Legend of Mir II som handlar om världen Mir där den mänskliga civilisationen gått under och bara några få människor har överlevt och utmanas av olika faror. Det finns flera nivåer och tusentals användare kan spela samtidigt.

En affisch för dataspelet the Legend of Mir II som handlar om världen Mir där den mänskliga civilisationen gått under och bara några få människor har överlevt och utmanas av olika faror. Det finns flera nivåer och tusentals användare kan spela samtidigt.

Annons

SHANGHAI
Samtidigt som Chen Tianqiao sitter och sippar på årgångschampagne i balsalen på Four Seasons Hotel, ägnar en halv miljon kineser sin fredagskväll åt hans online-spel The Legend of Mir II.
De flesta spelar minst tolv timmar i veckan – The Legend of Mir II är känt för att vara beroendeframkallande. Spelet är en form av rollspel som pågår dygnet runt där alla får rollegenskaper och meddelanden från andra spelare via sms. Det går ut på att man ska interagera med andra spelare och klara sig så länge som möjligt i den virtuella världen.

Chen Tianqiaos företag Shanda Networking har blivit en sådan succé för att det passar behoven hos Kinas ”småkejsare”, den unga generationen som fötts sedan enbarnspolitiken infördes 1981. Det är de som ska ro i land det ekonomiska undret Kina, men den extrema pressen från omgivningen har skapat studiemaskiner som aldrig haft tid att umgås. Onlinespel som The Legend of Mir II blir därför en bekväm och anonym låtsasvärld.
När jag träffar Chen Tianqiao på hans kontor i Shanghais utvecklingszon Pudong säger han att han ska utnyttja Shanda Networkings unika position till att bygga upp en av världens största plattformer för spel, musik och film på internet.
–Jag ska börja med att skapa det största underhållningsföretaget i Kina. Vi har över 5 000 år av historia men kulturindustrin har misslyckats. Jag tror att det kommer bli katastrof om inte Kina förstår sin egen kultur. Lösningen är onlinespel. Där är vi på samma nivå som resten av världen, säger han.
Det nybyggda kontoret ser ut som kontor brukar se ut i Kina: stora glasfönster, kromat stål och minimala kontorsbås överfulla med staplade pappershögar. Entrén pryds av en stor, röd femma; Shanda Networking firar femårsjubileum.
Shanda Networking blev börsnoterat på Nasdaq i somras och är numera den största onlinespelsföretaget i världen, om man räknar i marknadsvärde. En vanlig kväll är 2,3 miljoner kineser online samtidigt och spelar Shandas spel. De senaste två månaderna har Shandaaktien gått upp med 40 procent, för att de köpte upp det koreanska företaget som producerar deras rollspel. Nu är det dags att ta nästa steg.
–Vi har redan kommit överens med Universal om ett samarbete, säger han.

Annons
Annons
Annons