"Ett år av barndomen som satts på paus"

Distansundervisning leder till få pauser och sociala kontakter. Många barn saknar struktur och lider av sömnsvårigheter och skoltrötthet, visar Rädda Barnens rapport. Arkivbild.
Distansundervisning leder till få pauser och sociala kontakter. Många barn saknar struktur och lider av sömnsvårigheter och skoltrötthet, visar Rädda Barnens rapport. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT

Den psykiska ohälsan hos barn ökade under pandemiåret 2020, konstaterar Rädda Barnen i en ny rapport. Slutsatserna om barnens livssituation påminner om dem i Bris-rapporten som presenterades på tisdagen.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Många är oroliga för att de eller deras familjer ska bli allvarligt sjuka av viruset eller till och med dö. De mår dåligt av inställda fritidsaktiviteter och saknar sammanhang och struktur. Många barn lider också av sömnsvårigheter och skoltrötthet.

Distansundervisningen gör att det är svårare att hänga med och flera uttrycker oro för att de inte lär sig tillräckligt, vilket i förlängningen skapar stress för betyg och för framtidsutsikter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons