Annons

Ett äpple om dagen håller – oron borta

Frukt och grönsaker kan göra unga människor lugnare, gladare och mer energiska. Det visar en studie som forskare vid Otago-universitetet på Nya Zeeland gjort.

Men det gäller att äta mängder med grönt för att se resultat.

Under strecket
Publicerad

För att påverka humöret måste man äta sju-åtta portioner frukt och grönt varje dag.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

För att påverka humöret måste man äta sju-åtta portioner frukt och grönt varje dag.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
För att påverka humöret måste man äta sju-åtta portioner frukt och grönt varje dag.
För att påverka humöret måste man äta sju-åtta portioner frukt och grönt varje dag. Foto: COLOURBOX

HÄLSA

Forskare på Nya Zeeland lät 281 ungdomar i 20-årsåldern föra matdagbok under 28 dagar. Förutom att dokumentera allt de åt skulle ungdomarna även skriva ner hur de kände sig, vilket humör de var på och så vidare.

Och resultatet blev tydligt, enligt forskaren Tamlin Conner som ledde projektet. Ungdomarna som åt grönsaker rapporterade att de kände sig lugnare men också att de fick mer energi.

De som åt skräpmat rapporterade ingen skillnad.

När forskarna studerade ungdomarna ytterligare upptäckte forskarna även att när ungdomarna åt frukt och grönsaker så kände de sig gladare dagen efter.

Men det räcker inte med att äta det rekommenderade intaget ”fem om dagen” för att nå resultatet som studien visar. För att påverka humöret måste man äta minst sju portioner frukt och grönt varje dag.

– Vår analys är att unga människor skulle behöva äta 7-8 portioner frukt och grönt per dag för att det ska få en meningsfull positiv förändring, säger Tamlin Conner
till Daily Mail.

En portion frukt eller grönsaker är ungefär vad som får rum i handen eller i en halv kopp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons