Annons
X
Annons
X
[object Object]
Foto: Per-Anders Pettersson

Ett Afrika bortom leopardmönstret

Afrikanskt mode är betydligt mer än djurmönster och färggranna tyger. I boken ”African catwalk” dokumenterar den prisbelönte fotografen Per-Anders Pettersson den vitala modescenen i länder som Sydafrika, Nigeria, Moçambique och Uganda.

Den västerländska modescenen har länge omfamnat den afrikanska kontinenten. Med varierande resultat måste man säga, som när Dior gjorde skor med klackar i form av afrikanska statyetter, till synes blinda för symboliken. Klädseln och estetiken hos Masajfolket i Kenya och Tanzania har också inspirerat modeföretag så ofta att representanter för folket 2013 inledde en process för att försöka hindra märken att nyttja deras namn utan tillstånd.

Vår syn på afrikanskt mode är också ofta utsuddande okunnig. Vi känner kanske till de färggranna, waxtryckta tyger som är populära i Västafrika, men som egentligen kom till kontinenten genom ett misslyckat holländskt försök att massproducera indonesiska batiktyger. Vi har sett Masajfolkets halsband och blåröda rutmönster, samt mer eller mindre stereotypa leopardmönstrade outfits. Mindre känt är att det finns modeveckor över stora delar av kontinenten och modeskapare som är lika radikala som någon av dem som man hittar på catwalken i London eller Paris.

Black Trash Clothin, av Kutlwano and Gerty Mogojwe, är Botswanas mest kända märke och står för en rebellisk attityd. Här är de på en modeplåtning i Gaborone, Botswana under modeveckan där 2012. Foto: Per-Anders Pettersson

I boken ”African catwalk” skildrar den svenske fotografen Per-Anders Pettersson modescenerna i en mängd afrikanska länder – ett projekt som började när han 2009 skulle fotografera den nya svarta medelklassen i Sydafrika för den tyska tidningen Stern. Han hade hört att hippa ungdomar gillade att gå på modeveckan i Johannesburg så han skaffade sig ackreditering, tillbringade tre-fyra dagar på visningar och fester och blev fast.

– Det var vackert och fantastiskt – en helt annan värld, säger Per-Anders Pettersson, som tidigare framför allt fotograferat reportage i Sydafrika, med fokus på oroligheter och aids-epidemier.

I våldets ställe fann han optimism, glamour, fest och konsumtion, samt kläder som rörde sig från ett helhjärtat omfamnande av glassigt västerländskt mode till traditionella mönster. Hans bok är en dokumentation av hur afrikanskt mode både håller på att frigöra sig från den västerländska blicken och från traditionens tyngd, en utveckling som går hand i hand med ekonomiskt uppsving över stora delar av kontinenten. Afrikas modevärld omtalas ofta som nästa stora nya lyxmarknad.

De flesta av kontinentens mest uppmärksammade märken är med i ”African catwalk”, från David Tlale till Marianne Fassler. Per-Anders Pettersson nämner särskilt Laduma Ngxokolo och hans märke by MaXhosa Ngxokolo är utbildad på Central Saint Martins i London och använder sig av xhosastammens traditionella mönster och riter för att skapa modernt herrmode. I våras fick han en extra boost när Beyoncé uppmärksammade hans design på sin hemsida.

Till vänster: En modell hjälper till med en sista provning under den kenyanska modellen, sångerskan och designern Liz Ogumbos visning på modeveckan i Johannesburg 2012. Till höger: Marianne Fassler är en av Sydafrikas mest erkända designers och beskriver sig själv som ”annorlunda, afrikansk och antimode”. Här är modellen Milan Dixon i en av Fasslers kreationer under modeveckan i Johannesburg 2015. Foto: Per-Anders Pettersson

Det internationella lyxmodet är i allt större mån i behov av avancerat hantverk och hållbarhetstänk för att särskilja sig från budgetkedjornas kläder. Här har den afrikanska kontinenten en chans att positionera sig, vilket den etiopiska supermodellen Liya Kebede argumenterar för med sitt eget märke Lemlem (som betyder ”att blomstra”) i Addis Abeba. Ett annat exempel är märket Maki Oh av den nigerianska designern Amaka Osakwe som istället för att använda sig av samma waxtryck som andra lokala modeskapare har utvecklat nyskapade kollektioner med hjälp av lokala tekniker som ase oke – ett tyg som vävs för hand av Yorubafolket. Hennes kläder har synts på såväl Solange Knowles som Michelle Obama.

Kanske symboliserar det inhemska intresset för mode ett ljus i tillvaron, en plats där kontinentens umbäranden inte behöver märkas på samma sätt? Per-Anders Pettersson konstaterar också att den politik som skymtade fram i modeskapandet för några år sedan är borta. Då arbetade modeskapare ofta med referenser till frihetskämpar som Steve Biko.

Nigeria är ett av de länder som jämte Sydafrika har den starkaste modescenen i Afrika. Här övar en modell en pose inför ett modeevent i Abuja anordnat av ECOWAS, (Economic Community Of West African States). Foto: Per-Anders Pettersson

Men det finns undantag. Till exempel döpte en av Sydafrikas mest kända designers, David Tlale, sin kollektion under modeveckan i Johannesburg 2012 till ”I am not colored. I am color”. Kläderna var sedan i stort sett helt vita med vissa färggranna detaljer, en symbolik som inte undgick någon.

En ny trend inom sydafrikanskt herrmode är också att utmana föreställningar kring kön och sexualitet. Särskilt uppmärksammat är ett samarbete mellan de två modeskaparna Rich Mnisi och Thebe Magugu. I juli i år presenterade de en kollektion av glansiga tyger, transparenta toppar, djupa urringningar, skjortor med förlängda ärmar och mönstrade jumpsuits som såg extremt samtida ut men som också var inspirerade av gamla familjefoton. Designerna beskriver sitt märke som ”en konversation om modernitet” – ett ord som de påpekar ofta används som Afrikas motsats.

Kultur
Långläsning
SvD:s kulturmagasin

Modeller backstage på David Tlales modeshow under Mercedes-Benz Fashion Week i Johannesburg 2012. Kollektionen som hade döpts till ”I am not colored. I am color” gick i vitt med starka färgklickar.

Foto: Per-Anders Pettersson Bild 1 av 4

Black Trash Clothin, av Kutlwano and Gerty Mogojwe, är Botswanas mest kända märke och står för en rebellisk attityd. Här är de på en modeplåtning i Gaborone, Botswana under modeveckan där 2012.

Foto: Per-Anders Pettersson Bild 2 av 4

Till vänster: En modell hjälper till med en sista provning under den kenyanska modellen, sångerskan och designern Liz Ogumbos visning på modeveckan i Johannesburg 2012. Till höger: Marianne Fassler är en av Sydafrikas mest erkända designers och beskriver sig själv som ”annorlunda, afrikansk och antimode”. Här är modellen Milan Dixon i en av Fasslers kreationer under modeveckan i Johannesburg 2015.

Foto: Per-Anders Pettersson Bild 3 av 4

Nigeria är ett av de länder som jämte Sydafrika har den starkaste modescenen i Afrika. Här övar en modell en pose inför ett modeevent i Abuja anordnat av ECOWAS, (Economic Community Of West African States).

Foto: Per-Anders Pettersson Bild 4 av 4
Annons
X