NecropolisEtisk balansakt att ge döda migranter liv

Arkadi Zaides semidokumentära verk ”Necropolis” bygger på data om migranter som dött när de försökt ta sig till Europa.
Arkadi Zaides semidokumentära verk ”Necropolis” bygger på data om migranter som dött när de försökt ta sig till Europa. Foto: Vincent Staub

Tusentals migranter har dött på väg mot Europa. Den belarusiske koreografen Arkadi Zaides iscensätter en stad för de döda – och försöker återuppliva dem. En balansgång med svåra frågor.

Under strecket
Publicerad
Föreställningen ”Necropolis” är en hybrid mellan dokumentation och koreografisk reflektion.

Föreställningen ”Necropolis” är en hybrid mellan dokumentation och koreografisk reflektion.

Foto: Institut des Croisements
Annons

Namn, ålder, fyndplats och dödsorsak tillsammans med en panorering över den enkla gravplatsen. Allt sakligt presenterat som om det handlade om materialet i en omfattande brottsplatsutredning. Budskapet i Arkadi Zaides ”Necropolis” är utan tvekan starkt när det ger namn och slutligen kropp åt några av de tusentals migranter som dött på sin väg till Europa eller under väntan på ett uppehållstillstånd.

Som för att visa att ”Necropolis”, de dödas stad, finns överallt börjar den gemensamma vandringen med en översiktsbild av platsen som vi, publiken på plats, befinner oss på. Tillsammans med de båda aktörerna, Arkadi Zaides och Emma Gioia, som vid ett bord sitter med ryggen mot oss kan vi se hur den projicerade bilden på väggen framför oss zoomar ut från kvarteren kring Elverket på Östermalm för att zooma in på och ut från en rad platser runt om i Europa. Först på Gärdet där en ung man tog livet av sig genom att hoppa ut från fönstret när han skulle hämtas av polis, sedan till kyrkogårdar i såväl Belgien som på Sicilien.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons