Etanol-Clio plockar miljöpoäng

De båda franska bilfabrikerna Renault och Peugeot/Citroën har varit snabba med att anpassa sina bilar till den svenska (skatte- och tull)marknaden genom att konvertera sina motorer för etanolbruk.

Under strecket
Publicerad
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Nya etanol-Clio erbjuder hygglig förbrukning (för att vara E85-bil) och goda betyg från krocktestsamarbetet EuroNCAP.

Foto: PATRIK LUNDIN
Annons

Med dagens bränslepriser kan man förstås tala om otur med tiden och världsmarknadspriserna men förändringar kan komma snabbt. Och kanske finns det fortfarande miljövänner som vill satsa på etanol trots att milen blir märkbart dyrare än om de väljer bensin.

En sak ska fransmännen ha beröm för: när Clion körs på etanol drar den visserligen mer men inte så mycket mer som många konkurrenter. Under SvD:s provperiod drog den drygt 9 l/100 km jämfört med officiellt deklarerade 5,9 (vid bensindrift). Då ska man hålla i minnet att de flesta bilar drar mer i praktisk körning än de teoretiska beräkningarna. Sen får var och en med hjälp av miniräknare och samvete komma till beslut vad som lönar sig i längden.

Annons
Annons
Annons