Estradör på en tabubelagd arena

Nathalia Edenmont är tillbaka. Men den här gången utan nyslaktade möss och kaniner. Istället går hon och form- givaren Martin Bergström i närkamp med kondomer, tamponger och toalettpapper.

Under strecket
Publicerad
Konstnären Nathalia Edenmont är tillbaka med nya verk, där hon använt ovanliga material. Hon var tidigare mycket uppmärksammad med verk där hon använt nyslaktade möss och kaniner. Nu handlar det om bland annat toalettpapper, kondomer och tamponger. Utställningen Eternal visas på Borås konstmuseum 29 januari - 3 april. Här verket Exellence.

Konstnären Nathalia Edenmont är tillbaka med nya verk, där hon använt ovanliga material. Hon var tidigare mycket uppmärksammad med verk där hon använt nyslaktade möss och kaniner. Nu handlar det om bland annat toalettpapper, kondomer och tamponger. Utställningen Eternal visas på Borås konstmuseum 29 januari - 3 april. Här verket Exellence.

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Tillsammans med formgivaren Martin Bergström förebereder konstnärern Nathalia Edenmont den nioåriga modellen Ester för fotografering. *(Se även bildspecial, länk nedan till höger)*

Tillsammans med formgivaren Martin Bergström förebereder konstnärern Nathalia Edenmont den nioåriga modellen Ester för fotografering. *(Se även bildspecial, länk nedan till höger)*

Foto: DAN HANSSON
Fortune.

Fortune.

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Melancholy

Melancholy

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Libido

Libido

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Purity

Purity

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Déja vu

Déja vu

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Divine

Divine

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Baby's breath

Baby's breath

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Unborn

Unborn

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Sublimation

Sublimation

Foto: KRAUSE JOHANSEN
Tillsammans med formgivaren Martin Bergström förebereder konstnärern Nathalia Edenmont den nioåriga modellen Ester för fotografering.

Tillsammans med formgivaren Martin Bergström förebereder konstnärern Nathalia Edenmont den nioåriga modellen Ester för fotografering.

Foto: DAN HANSSON
Annons

En praktvåning i Stockholms innerstad tjänar både som ateljé och bostad åt den fotobaserade konstnären Nathalia Edenmont. Just i dag skapas nya verk som ska fullborda den omfattande retrospektiva utställning som är nästa anhalt i hennes lika färgstarka som omdiskuterade karriär.

Det var 2004 som både djurrättsaktivister och nazistsympatisörer upprördes av hennes kontroversiella fotografier, som enligt konstnären skulle visa på hur vi behandlar djur inom medicinsk forskning och för att få fram vår mat. På Galleri Wetterling slogs en besökare ned med ett baseballträ och flera verk vandaliserades.

Annons
Annons
Annons