Estoniakatastrofen i bilder

Katastrofen kom plötsligt och förloppet var oerhört snabbt. När Estonia förliste kunde bara 137 av de 989 ombord räddas. SvD:s bildredaktör Jessika Olofsson berättar om förloppet i bilder.

Under strecket
Publicerad
Annons

27 september kl 18:00
Färjan M/S Estonia lämnar Tallins hamn i Estland en kvart försenad, 18.15, den 27 september 1994. Beräknad ankomsttid i Stockholm är 9.30 morgonen efter. 989 personer är ombord – 803 passagerare och 186 i besättningen. De flesta av passagerarna är skandinaver och de flesta i besättningen är ester.
Vädret är dåligt, men enligt Esa Mäkelä, kapten på Silja Europa, ”normalt dåligt”, det vill säga normalt dåligt för årstiden. Det blåser 15–20 meter per sekund och vågorna är 4–6 meter höga, men även alla de andra passagerarfärjorna går enligt tidtabell.
Dock är Estonia något fellastad och har eventuellt för hög marschfart vilket kan ha påverkat katastrofen.

28 september kl 0.22
Runt midnatt svensk tid befinner sig Estonia mellan finska Utö och estniska Dagö. Den vakthavande matrosen hör plötsligt en metallisk smäll från Estonias bog. Under de följande tio minuterna hör såväl besättning som passagerare onormalt buller. Runt klockan 0.15 lossnar bogvisiret, rampen slits loss och vattnet strömmar in på bildäck. Nu händer allt mycket snabbt och Estonia får snabbt slagsida åt styrbord. Klockan 0.22 skickar hon sitt första mayday som plockas upp av Silja Europa, men kontakten bryts nästan omgående.
Klockan 0.29 har Silja Europa och M/S Mariella åter kontakt, och Estonia lyckas då ge sin position så att de kan hitta henne. Det är sista radiokontakten innan hon sjunker. Mariella och Silja Europa ändrar kurs mot olycksplatsen.
Klockan 0.30 är hela styrbordssidan under vatten och fartyget sjunker nu snabbt med aktern före. Klockan 0.50 försvinner hon från de närliggande fartygens radarskärmar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons