Essingeleden tål inte ökad trafik

Ett halvår innan trängselavgifterna införs är Essingeleden så belastad att trafikexperter föreslår att vissa påfarter stängs i rusningstrafik. Merkostnaderna av trängselökningen beräknas till 112 miljoner kronor per år.

Under strecket
Publicerad
Annons

En ny forskningsrapport visar att framkomligheten i framförallt nordgående körriktning blivit klart sämre i högtrafik sedan Södra länken öppnades. På E4-sträckan mellan Nyboda och Bredäng i norrgående riktning har restidsförlängningen per dag i rusningstid ökat 315 procent eller med 2 380 timmar. Den dagliga bränsleförbrukningen har ökat fem gånger, med 4,3 kubik (vilket innebär 1 490 kubikmeter mer bränsle på ett helår, motsvarande en normal förbrukning av bränsle i 19 dygn utan köer).

Söderut har köerna inte blivit lika påtagliga, restidsförlängningen har bara ökat med 30 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons