X
Annons
X

Alltid lika säker på scen

Ingen sångare har satt starkare prägel på Stockholmsoperan under andra halvan av 1900-talet än Erik Sædén. Gick man på Operan vilken kväll som helst mellan 1952 och 1981 kunde man vara nästan säker på att få se honom. Och lika säker på att han alltid var bra.

Ett skyltfönster på Operan har dekorerats till minne av den nyss bortgångne sångaren Erik Sædén. Th överst: I debutrollen Gilgamesj (tv) samt underst: Som Beckmesser i Mästersångarna.
Ett skyltfönster på Operan har dekorerats till minne av den nyss bortgångne sångaren Erik Sædén. Th överst: I debutrollen Gilgamesj (tv) samt underst: Som Beckmesser i Mästersångarna. Foto: JUREK HOLZER, ENAR MERKEL RYDBERG

När Svenska Dagbladet skulle lansera sitt nya operapris 1977 var det viktigt att från början sätta standarden högt. Valet föll på Erik Sædén, som då redan hade sjungit 25 år på Operan och sedan länge var en av dess stöttepelare. Under spelåret hade han gestaltat Beckmesser i Wagners Mästersångarna i Nürnberg, en roll med många möjligheter att plocka fram det löjliga. Men Erik Sædén gjorde honom oerhört mänsklig och tragisk, utan att ta bort de komiska kvaliteterna.

Ett skyltfönster på Operan har dekorerats till minne av den nyss bortgångne sångaren Erik Sædén. Th överst: I debutrollen Gilgamesj (tv) samt underst: Som Beckmesser i Mästersångarna.

Foto: JUREK HOLZER, ENAR MERKEL RYDBERG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X