Ericsson anlitar Napster

Ericsson gör en storsatsning på musik och börjar samarbeta med den amerikanska digitala musiktjänsten Napster. Inom ett år ska över 1 miljon låtar gå att ladda ned till alla mobiler som har inbyggd musikspelare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Ericsson börjar samarbeta med Napster om ny tjänst för nedladdning av musik till mobiler. Det är telebolagen, Ericssons kunder, som kan hyra tjänsten för att sedan sälja musiken till sina kunder. Sannolikt kommer kunderna att över mobilräkningen få betala per låt som laddas ned.
Helsingfors Ericsson gör en storsatsning på musik och börjar samarbeta med den amerikanska digitala musiktjänsten Napster. Inom ett år ska över 1 miljon låtar gå att ladda ned till alla mobiler som har inbyggd musikspelare.
Genom avtalet tar Ericsson i praktiken ett stort kliv på ett av de hetaste områdena i it- och telekomvärlden just nu, nedladdning av musik till bärbara spelare.
Hittills är det datortillverkaren Apple som fått mest uppmärksamhet med sin musiktjänst Itunes music store - en affär på nätet där man kan ladda ned låtar till sin dator som sedan spelas i den bärbara musikspelaren iPod.
Vid sidan av Apple har det också dykt upp fler musiktjänster och rader av bärbara musikspelare från olika tillverkare.
Sedan ett tag har även mobilbranschen fått upp ögonen för musiken och tillverkare som Sony Ericsson och Nokia visade tidigare i år upp sina första mobiler som byggts speciellt för musik. De kompletterar vanliga, lite mer avancerade mobiler, som har en inbyggd musikspelare.

Mobiltillverkarna räknar nu med att framöver ta hand om större delen av musikspelarmarknaden. Det är en direkt följd av att mobilerna, som allt oftare får inbyggd musikspelare, säljs i mycket stora volymer. På samma sätt har de nyligen med sina kameramobiler tagit över en stor del av den digitala bildmarknaden.
Men mobilerna är bara en sida av saken. Det behövs också en tjänst där man säljer och har hand om musiken från olika skivbolag och som garanterar att artisterna får sin ersättning. Det är den delen som Ericsson och Napster nu ska sköta tillsammans.
Tanken är att telebolagen ska hyra tjänsten från Ericsson och Napster. Sedan är det telebolagen som svarar för marknadsföringen och försäljningen direkt till sina mobilkunder. Något avtal
är ännu inte klart men Ericsson räknar med att de första telebolagen i Europa, USA och Asien är i gång med tjänsten inom ett år.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons