Annons
Recension

TartuffeEricsons brutala självbestraffning fungerar hundraprocentigt

Johan Ulveson som Orgon i Göteborgs stadsteaters uppsättning av Molières ”Tartuffe”.
Johan Ulveson som Orgon i Göteborgs stadsteaters uppsättning av Molières ”Tartuffe”. Foto: OLA KJELBYE
Publicerad

Tartuffe, Molières komedi om hycklaren som lurar familjefadern Orgon på både pengar och ära, känns inte längre som ett så spännande repertoarval. Men med Eric Ericson och Johan Ulveson i rollerna stiger förväntningarna betydligt. Det märks också att regissören Tobias Theorell försöker förnya dynamiken mellan bedragare och bedragen.

På stora scenen utspelar sig dramat någonstans mellan 1600-talet och i dag. Alex Tarragüel Rubios kostymer närmar handlingen vår tid, medan Magdalena Åbergs jättehöga träklädda väggar med otaliga dörrar signalerar högreståndssalar av äldre datum. Skådespelarna levererar alexandriner i Allan Bergstrands översättning utan märkbar uppdatering. Det hela blir märkligt tidlöst, utan verklig spänning mellan tidsåldrarna. Här blir Ludvig den fjortondes solstrålande diktatur bara en skämtsam slutknorr på föreställningen, framförd av en perukprydd Thomas Nystedt.

Annons
Annons
Annons