Annons

Episk kamp mot moderligt rymdmonster

I kommande filmen ”Prometheus” återvänder regissören Ridley Scott till det rymduniversum han gav liv åt med ”Alien” för mer än 30 år sedan. Sammantaget erbjuder de fyra ”Alien”-filmerna en egenartad skildring av moderskap som en kamp mot rädslan för det främmande.

Uppdaterad
Publicerad
Ur ”Alien 3”.
Ur ”Alien 3”. Foto: 20TH CENTURY FOX

Ett ensamt rymdskepp färdas genom en stjärnbeströdd oändlighet. Året är 2122. Skeppets namn är Nostromo. I dess hjärta befinner sig besättningen i ”hypersömn” för att deras livscykler ska bromsas under den långa resan hem till jorden. När besättningen stiger upp och äter sitt första mål efter törnrosasömnen ser vi att den värld som etableras inte är den som vanligen möter oss i science fiction-filmer. I Ridley Scotts ”Alien” (1979) är Nostromo inte ett skinande högteknologiskt underverk, befolkat av prydliga astronauter i fläckfria dräkter. Nostromo är lastat med malm och besättningen är lönearbetare av olika grader, vars uppgift är att föra hem den dyrbara frakten. Teknologin är inget som betonas, den existerar och fungerar men behöver aldrig förklaras. Skeppets interiör är skitig och inbodd, och jargongen mellan besättningsmedlemmarna rör småaktiga konflikter som arbetsfördelning och uteblivna lönepåslag.

Ur ”Alien 3”.

Foto: 20TH CENTURY FOX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons