Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart. Foto: Anders Wiklund/TT

När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.

Under strecket
Publicerad
Sportline kostar knappt 20 000 kronor extra där det mest påtagliga är sportstolar.

Sportline kostar knappt 20 000 kronor extra där det mest påtagliga är sportstolar.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bokstäverna iV skvallrar om att bilen är elektrifierad, siffran 80 visar att den är utrustad med det största batteriet och bokstaven X står för fyrhjulsdrift.

Bokstäverna iV skvallrar om att bilen är elektrifierad, siffran 80 visar att den är utrustad med det största batteriet och bokstaven X står för fyrhjulsdrift.

Foto: Anders Wiklund/TT
Startknappen sitter man på – bokstavligen. När du sätter dig i förarstolen går maskineriet i gång och när du kliver ur så slocknar allt.

Startknappen sitter man på – bokstavligen. När du sätter dig i förarstolen går maskineriet i gång och när du kliver ur så slocknar allt.

Foto: Anders Wiklund/TT
Fyrhjulsdrivna Enyaq 80 kostar bara 23 400 kronor mer än den tvåhjulsdrivna. En bergfast investering.

Fyrhjulsdrivna Enyaq 80 kostar bara 23 400 kronor mer än den tvåhjulsdrivna. En bergfast investering.

Foto: Anders Wiklund/TT
Startknappen sitter man på – bokstavligen. När du sätter dig i förarstolen går maskineriet igång och när du kliver ur slocknar allt.

Startknappen sitter man på – bokstavligen. När du sätter dig i förarstolen går maskineriet igång och när du kliver ur slocknar allt.

Foto: Anders Wiklund/TT
Tesla
Foto: Tesla
Audi
Foto: Audi
Annons

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons