Annons

Envis provokatör

Han växte upp på en skärgårdsö, rädd för killarna från grannön. Nu kommer Play, historien han hämtat från verkligheten där svarta killar rånar vita. – Det okända skrämmer. Jag talar hellre om främlingsrädsla än främlingsfientlighet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Snabbt blev Ruben Östlund en profil inom svensk filmkonst, känd för sitt egensinniga bildspråk. Själv ser han helst filmer som får honom att tänka till, tänka nytt. ”Vi är så otroligt påverkade av de rörliga bilder vi stöter på. Inte minst när det gäller kärlek och relationer finns det en massa föreställningar som grumlar till våra förhoppningar om hur livet ska se ut.”
Snabbt blev Ruben Östlund en profil inom svensk filmkonst, känd för sitt egensinniga bildspråk. Själv ser han helst filmer som får honom att tänka till, tänka nytt. ”Vi är så otroligt påverkade av de rörliga bilder vi stöter på. Inte minst när det gäller kärlek och relationer finns det en massa föreställningar som grumlar till våra förhoppningar om hur livet ska se ut.” Foto: THERESE JAHNSON

Först på fjärde försöket är Ruben Östlund nöjd med sin namnteckning här intill och mycket talar för att det är sådan han är: En som inte ger sig. Som regissör vet han att först bortåt 25:e tagningen brukar en scen sitta, i bästa fall… I aktuella Play finns en sekvens från en spårvagnsfärd i Göteborg som de filmade över 100 gånger. När den väl satt …

Snabbt blev Ruben Östlund en profil inom svensk filmkonst, känd för sitt egensinniga bildspråk. Själv ser han helst filmer som får honom att tänka till, tänka nytt. ”Vi är så otroligt påverkade av de rörliga bilder vi stöter på. Inte minst när det gäller kärlek och relationer finns det en massa föreställningar som grumlar till våra förhoppningar om hur livet ska se ut.”

Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons