Annons
X
Annons
X

Entreprenörskyrkan samlar unga

I en gammal grekisk-ortodox kyrka i Vasastan håller de till. Entreprenörskyrkan drivs av ett gäng unga entreprenörer som delar uppfattningen att framgång når man genom att inte skilja mellan privatliv och affärer. Och att hållbart företagande har framtiden för sig.

Gröna kaffekoppar, hållbar design, recycling, upcycling, ISO-certifieringar. Kontorslokalerna i den gamla kyrkan på Idungatan 4 B härbergerar de flesta former av hållbart företagande.

Kontorslokalerna har precis tagits över av en grupp eldsjälar, som inte bara delar synen på vikten av hållbart företagande, men också på vikten av att som småföretagare vara en del av ett större nätverk.

– När vi flyttade in här blev det ett jättelyft för oss. Dels blev det blev ännu roligare att gå till jobbet. Och dessutom är alla som sitter här småföretagare och intresserade av att samarbeta vilket har lett till många nya affärsmöjligheter för oss, berättar Petra Jonsson, en av grundarna till Meditra Consulting, en konsultfirma som hjälper småföretag i Sverige och Chile att göra affärer med varandra.

Annons
X

Hon är en av de unga företagare som tagit över lokalerna, som drivits i sin nuvarande form i cirka ett och ett halvt år. Den nya gruppen entreprenörer som tagit över då kyrkan hotades av nedläggning är, förutom Petra, Gustav Nisser, Jesper Lejfjord och Jesper Lindmarker.

Målet med nya Kyrkan är att formalisera de samarbeten och den nätverksanda som redan existerar mellan företagen som sitter på plats.

Och att göra kontoret till en naturlig samlingspunkt för unga entreprenörer.

– Det som förenar entreprenörerna som sitter här är att de vågar göra affärer på ett annat sätt. Vi vågar testa affärsmodeller som man kanske inte nödvändigtvis lär sig i skolan, säger Petra Jonsson.

Vilka företag hör hemma i Kyrkan?

– Det ska vara företag som gör samhällsnytta. Eller som gör mer nytta än skada, börjar Gustav Nisser, som själv är en av entreprenörerna bakom den gröna kaffekoppen Green Cup.

Petra bryter in.

– Det handlar också om företagare som har en tanke bakom vad de gör. Många av de som sitter här är direkt samhällsförändrande. Men samtidigt vill vi ha en mix av människor och företag, säger hon.

Jesper Lejfjord, som är en av grundarna till företaget World Volounteer, håller med.

Kyrkans entreprenörer är sociala och drivs av att jobba tillsammans, som kompisar och som kollegor. Delat nätverk är dubbelt nätverk, helt enkelt.

Och att blanda privat och affärsmässigt är inget problem då affärsidé och personliga värderingar överensstämmer.

– Gör man affärer så gör man affärer schysst. Jag blandar friskt vänskapsrelationer och jobbrelationer. Jag förstår inte varför man skall skilja dem åt. Varför skall man ha en annan etik då man gör affärer än vad man har i sitt privatliv, säger Petra Jonsson.

Annons
Annons
X
Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X