Från ”wantrepreneur” till entreprenör

För mindre än en tredjedel blir entreprenörsdrömmarna seriösa företagssatsningar som överlever den första skakiga treårsperioden. Med SvD Näringslivs serie Entreprenörskolan sätter vi fokus på ett par avgörande faktorer som kan öka framgångschanserna.

Under strecket
Publicerad
”Var beredd på att du kommer att göra fel”, säger Annika R Malmberg Hamilton, framgångsexpert.

”Var beredd på att du kommer att göra fel”, säger Annika R Malmberg Hamilton, framgångsexpert.

Foto: Anna Sturesson
Annons

I USA kallas de lite skämtsamt för ”wantrepreneurs”, folk som går och ruvar på affärsidéer men som aldrig tar steget fullt ut och förverkligar sina företagsdrömmar.

I Sverige är nio procent av befolkningen potentiella entreprenörer, enligt färska siffror från Global Entrepreneurship Monitor. Av dessa startar knappt sex procent företag, varav mindre än hälften fortfarande driver bolag inom perioden tre och ett halvt år efter starten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons