undefined
Hälsa

Enkla knepet – så somnar du på bara några sekunder

Är du en av dem som vänder och vrider sig ända till småtimmarna, trots att du går och lägger dig i tid? Här är lösningen.

Få saker är värre än att ligga klarvaken trots att kroppen skriker efter sömn. De flesta av oss har provat både det ena och det andra för att somna snabbare; allt från att räkna skuttande får till att dricka varm mjölk. Men det nya knepet är helt annorlunda än vad vi tidigare trott ska funka – lösningen ligger nämligen i din andning.

Annons
X

Läkaren Andrew Weill från Arizona i USA var den första att upptäcka tekniken, som är inspirerad av yogaträning och kallas 4-7-8-metoden. Han hävdar att övningen kan få folk att somna på under 60 sekunder. Detta eftersom andningen fungerar som ett “naturligt lugnande medel för nervsystemet" och snabbt reducerar stress och spänningar i kroppen. Dessutom distraheras du från de tankar som håller dig vaken.

Här är övningen steg för steg:

Innan du sätter igång ska du placera tungspetsen precis bakom framtänderna. Håll kvar tungan där under hela övningen.

Andas ut ordentligt genom munnen, så att du hör ett väsande ljud.

Stäng munnen och andas mjukt in genom näsan medan du räknar till 4.

Håll andan och räkna till 7.

Andas ut genom munnen, återigen så att det skapas ett “whoosh"-ljud, under 8 sekunder.

Andas in igen och repetera cirkeln fyra gånger eller tills du somnar.
Sov gott!

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen