Annons
X
Annons
X

Enkel idé gjorde dem snabbt störst på Tradera

Digitaliseringen revolutionerade andrahandsförsäljningen. Nu står samma marknad inför en industrialisering. Sellpy omsätter 40 miljoner på att sälja andras grejer.

– Vi borde aldrig kasta något som fungerar, säger Michael Arnör, vd för Sellpy och en av kandidaterna i SvD Affärsbragd.

SvD Affärsbragd 2017

För mycket jobb och för lite pengar. Det var känslan när Michael Arnör kommit hem från studier i USA och röjt sitt pojkrum hos föräldrarna. Ambitionen att sälja så mycket som möjligt på andrahandsmarknaden slutade i att väldigt mycket trots allt inte blev sålt. Den erfarenheten blev fröet som grodde till Sellpy när han, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam satte sig och spånade idéer.

– Det löste ett problem vi själva hade, säger Oskar Nielsen när SvD besöker Sellpys kontor i Frihamnen, Stockholm.

– Och alla vi pratade med gillade grundidén. Förr eller senare har de flesta stått inför problemet, fortsätter Mikael Arnör.

Annons
X
Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, grundare av Sellpy. Foto: Adam Wrafter

Affärsidén är enkel. Konsumenten beställer en påse, stor som en Ikea-kasse, på företagets sajt. Kassen fylls med hela och rena grejer som man vill sälja. När den är full hämtar Sellpy påsen med cykelbud inom sina upptagningsområden, inom övriga landet postar kunderna in sina saker, ”portofritt".

Prylar som man tror att man kan få mer än 50 kronor för fotograferas och läggs ut på Tradera och på den egna sajten.

Efter en avgift på 5 kronor får säljaren 40 procent av försäljningssumman upp till 500 kronor, 90 procent på allt över 500 kronor.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ungefär hälften av de varor Sellpy får in lyckas de sälja, resten skickas till välgörenhet och återvinning. Just i dag har Stadsmissionen nyss hämtat ett lass från lastkajen utanför bolagets lokaler i frihamnen i Stockholm.

    – Vi försöker sälja allt som är helt, rent, lagligt och värt mer än 50 kronor, säger Michael Arnör.

    Foto: Adam Wrafter

    Jobbet är krävande. Oavsett om det består i att åka tunnelbana runt Stockholm och hämta kassar med grejer, som det gjorde i början, eller sitta böjd över ett excelark.

    På ett år blev Sellpy Traderas största säljare. En normal helg har företaget 25 000 artiklar ute. Sedan starten i december 2014 har bolaget hanterat en miljon prylar. Första året omsatte bolaget 10 miljoner, 2016 fyrdubblades omsättningen och enligt prognosen blir tillväxten fortsatt hög 2017.
    Sellpy har redan blivit intressant för investerare och har tagit in drygt 8 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Spraygrundaren Per Bystedt, som var med från starten, och några andra affärsänglar har klädjätten H&M gått in med kapital i två omgångar, totalt 5 miljoner.

    – Vi vill bygga stort och gärna fort. Det kostar att växa snabbt. Men det handlar inte bara om pengar, utan även om kontakter och kunskap. H&M kan väldigt mycket som vi inte kan, säger Michael Arnör.

    Börsen är dock inget de tänker på nu, den tanken leder till en slutpunkt ingen av dem är intresserad av.

    – Vi har inte ens funderat på det man kallar för "exit". Vi vill bygga något stort som varar länge. Vilken ägarstruktur som krävs spelar mindre roll. Vi hoppas alla att detta är det sista jobbet vi har, säger Michael Arnör.

    I det långa loppet vill vi sälja saker som inte får plats i en påse; större grejer, möbler, bostäder, allting.

    Sellpy har blivit rätt stort, väldigt fort. Det är drygt två år sedan bolaget startades, strax före jul 2014. Sedan dess har de flyttat fyra gånger. Första externa lagret var en skrubb på 15 kvadratmeter inhyrd på ett annat bolags kontor på Östermalm.

    – Det blev fullt på två veckor. Då hyrde vi 24 kvadratmeter i en källare hos en bostadsrättsförening på Kommendörsgatan, men det var fullt redan på våren, berättar Oskar Nielsen.

    Sellpy flyttade vidare och i november 2015 flyttade bolaget in i Magasin 6 i Frihamnen på drygt 2 000 kvadratmeter lager och kontor.

    – Det börjar bli trångt, men det går bra, säger Michael Arnör.

    Här kombineras en kontorsdel, med två packningscentraler kombinerat med fotostudior och långa rader lagerhyllor med paket och påsar som väntar på att bli sålda och skickas.

    – Om den första drivkraften var att skapa en verksamhet som fungerar och underlätta för konsumenter att sälja och köpa begagnat så är detta en andra och växande drivkraft, säger Philip Gunnstam och fortsätter.

    – Ju längre vi håller på desto roligare är det här med att skapa en arbetsplats och en kultur av utveckling, ett ekosystem av anställda, prylar, verksamhet, nya kringtjänster.

    Foto: Adam Wrafter

    Egentligen heter aktiebolaget Sellhelp AB men det har de dragit ihop till Sellpy. Med ett ”start up-y” på slutet enligt Spotify-modellen.

    – Men det viktigaste var förstås att domänerna .com och .se var lediga, säger Oskar Nielsen.

    Behovet att sälja gamla grejer är stort. Utmaningen är att få folk att köpa begagnat. I dag har de både returrätt och ångermöjlighet men att utveckla köpprocessen är fortfarande något Sellpy jobbar hårt på. Trenden i debatten är att återanvändning är bra. Men i praktiken tvekar konsumenterna.

    – Många tycker fortfarande att det är jobbigt. Kan vi underlätta är det bra. Vi borde egentligen aldrig kasta något, säger Mikael Arnör.

    I framtiden ligger expansion, både geografiskt och i varusortiment.

    – Tanken är att påsen ska bli mer av en symbol. I det långa loppet vill vi sälja saker som inte får plats i en påse; större grejer, möbler, bostäder, allting, säger Philip Gunnstam till SvD.

    Vad hoppas ni åstadkomma?

    – Vi tror att vi kan revolutionera hur vi ser på begagnade saker. I stället för att det ska vara jobbigr att sälja sina saker hoppas vi att man kontinuerligt ska sälja det man inte längre använder. Ingenting som inte används ska längre ligga kvar hemma.

    Vem ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! svd.se
    Vem ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, grundare av Sellpy.

    Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 3
    Foto: Adam Wrafter Bild 2 av 3
    Foto: Adam Wrafter Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X