Enkät om cykling i Stockholm

Under strecket
Publicerad
Sofie Jungmar, 27, Fredhäll, Stockholm: ”Jag cyklar Norr Mälarstrand till jobbet i Kungsträdgården, det funkar bra men ibland är det lite slagsmål om vem som är snabbast. Det finns för få cykelbanor som är helt avskilda från biltrafiken, och ibland tar de som finns bara slut och man är mitt ute bland bilarna.”

Sofie Jungmar, 27, Fredhäll, Stockholm: ”Jag cyklar Norr Mälarstrand till jobbet i Kungsträdgården, det funkar bra men ibland är det lite slagsmål om vem som är snabbast. Det finns för få cykelbanor som är helt avskilda från biltrafiken, och ibland tar de som finns bara slut och man är mitt ute bland bilarna.”

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF
Kenneth Klausen, 32, Lindhagensplan, Stockholm: ”Jag brukar hålla mig till de riktiga cykelbanorna, det går smidigast. Fast det är lite smalt här på Norr Mälarstrand. Fleminggatan som bara har markeringar mitt på gatan tycker jag är livsfarlig. Och i Vasastan är det riktigt dåligt med cykelbanor. I Århus i Danmark, där jag bott tidigare, är det separerade cykelbanor överallt – det borde det vara här också.”

Kenneth Klausen, 32, Lindhagensplan, Stockholm: ”Jag brukar hålla mig till de riktiga cykelbanorna, det går smidigast. Fast det är lite smalt här på Norr Mälarstrand. Fleminggatan som bara har markeringar mitt på gatan tycker jag är livsfarlig. Och i Vasastan är det riktigt dåligt med cykelbanor. I Århus i Danmark, där jag bott tidigare, är det separerade cykelbanor överallt – det borde det vara här också.”

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF
Esbjörn Wallin, 79, Södermalm, Stockholm: ”Jag tycker att cykelbanorna är otäckt trånga, det är svårt att kunna cykla om och det skulle behövas mer utrymme. Eftersom jag är lite äldre, tar jag det lugnare när jag cyklar – jag reagerar ju långsammare numera. Slussen kan vara lite jobbig och förvirrande att cykla. På vintern promenerar jag i stället för att cykla.”

Esbjörn Wallin, 79, Södermalm, Stockholm: ”Jag tycker att cykelbanorna är otäckt trånga, det är svårt att kunna cykla om och det skulle behövas mer utrymme. Eftersom jag är lite äldre, tar jag det lugnare när jag cyklar – jag reagerar ju långsammare numera. Slussen kan vara lite jobbig och förvirrande att cykla. På vintern promenerar jag i stället för att cykla.”

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF
Elina Ambjörnsson, 24, Hammarby Sjöstad, Stockholm: ”I Hammarby Sjöstad och här på Norr Mälarstrand är det bra för cyklister, men att cykla på Birger Jarlsgatan och Skeppsbron tycker jag är rätt läskigt. Det är tyvärr också vanligt med vägarbeten som tar upp plats på cykelbanan och då tvingas man ut i trafiken. Jag tycker det är fantastiskt med den snabbcykelväg som ska byggas mellan Malmö och Lund, det borde de göra här också.”

Elina Ambjörnsson, 24, Hammarby Sjöstad, Stockholm: ”I Hammarby Sjöstad och här på Norr Mälarstrand är det bra för cyklister, men att cykla på Birger Jarlsgatan och Skeppsbron tycker jag är rätt läskigt. Det är tyvärr också vanligt med vägarbeten som tar upp plats på cykelbanan och då tvingas man ut i trafiken. Jag tycker det är fantastiskt med den snabbcykelväg som ska byggas mellan Malmö och Lund, det borde de göra här också.”

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF
Daniel Richter, 39, Kungsholmen, Stockholm: ”Min åsikt är att det är bättre om de som håller ett högt tempo får cykla ute i gatan. Cykelbanorna mellan gatan och trottoaren är de farligaste platserna för cyklisten, det är bildörrar som slås upp och fotgängare som oförutsägbart kliver ut.”

Daniel Richter, 39, Kungsholmen, Stockholm: ”Min åsikt är att det är bättre om de som håller ett högt tempo får cykla ute i gatan. Cykelbanorna mellan gatan och trottoaren är de farligaste platserna för cyklisten, det är bildörrar som slås upp och fotgängare som oförutsägbart kliver ut.”

Foto: LINUS SUNDAHL-DJERF
Annons
Annons
Annons
Annons