Studie: Gymnasiet på engelska ingen given fördel

Elever som läser gymnasieprogram med engelska som undervisningsspråk lär sig inte fler nya akademiska engelska ord än elever på andra program. Inte heller användande av mycket engelska på fritiden, till exempel i dataspelande, har effekt på mer avancerad akademisk engelska, visar en studie vid Göteborgs universitet.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tor Johnsson
Annons

I högstadiet använder elever som använder mycket engelska på fritiden, till exempel när de spelar dataspel, ett mer nyanserat och varierat språk än andra. De är också bättre på att anpassa sin engelska till ett mer formellt språk, som krävs till exempel för att skriva nyhetsartiklar.

Skillnaden mellan elever som använder mycket respektive lite fritidsengelska minskar dock under gymnasiet, då en allt mer akademiskt inriktad engelska krävs. Det visar en avhandling av Eva Olsson som är doktorand vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.

Annons
Annons
Annons