”Engelska i skolan ökar risk för fördumning”

Om engelska tar över för mycket i svenska skolor och universitet – på bekostnad av det svenska språket – ökar risken för segregation och fördumning. Det menar professor Olle Josephson som här svarar på fem frågor om engelskan som undervisningsspråk.

Under strecket
Publicerad
Svenska elever som undervisas på engelska lär sig mindre – och blir marginellt bättre på engelska, menar Olle Josephson, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet och språkkrönikör i SvD.

Svenska elever som undervisas på engelska lär sig mindre – och blir marginellt bättre på engelska, menar Olle Josephson, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet och språkkrönikör i SvD.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Hur har utvecklingen sett ut när det gäller engelska som undervisningsspråk på svenska universitet och på grund- och gymnasieskolor?

– Utvecklingen på universiteten och på grund- och gymnasieskolor är två skilda processer, även om båda naturligtvis bottnar i USA:s ekonomiska, politiska och kulturella dominans sedan andra världskriget, den så kallade globaliseringen sedan 1990-talet och position för engelskan som därav följer.

Annons
Annons
Annons