X
Annons
X

”Engelska i skolan ökar risk för fördumning”

Om engelska tar över för mycket i svenska skolor och universitet – på bekostnad av det svenska språket – ökar risken för segregation och fördumning. Det menar professor Olle Josephson som här svarar på fem frågor om engelskan som undervisningsspråk.

Svenska elever som undervisas på engelska lär sig mindre – och blir marginellt bättre på engelska, menar Olle Josephson, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet och språkkrönikör i SvD.
Svenska elever som undervisas på engelska lär sig mindre – och blir marginellt bättre på engelska, menar Olle Josephson, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet och språkkrönikör i SvD. Foto: Malin Hoelstad

Hur har utvecklingen sett ut när det gäller engelska som undervisningsspråk på svenska universitet och på grund- och gymnasieskolor?

Svenska elever som undervisas på engelska lär sig mindre – och blir marginellt bättre på engelska, menar Olle Josephson, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet och språkkrönikör i SvD.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X