Annons
Recension

BillEnergi i spännande kontraster

Foto: URBAN JÖRÉN

Kungliga Balettens nya trippel ”Bill” är ett spännande, kontrastrikt och högst samtida dansprogram, som också lyfter fram kvinnliga koreografer i Forsythes efterföljd.

Publicerad

Kungliga Balettens nya dansprogram bär den tretydiga titeln ”Bill”. En triple bill ägnad legenden William ”Bill” Forsythe och två av hans kvinnliga efterföljare, Crystal Pite och Sharon Eyal. Temat är att skapa nytt och att förnya när det nya blivit etablerat. Dansens stamträd är klassiskt, med rika förgreningar till modern dans. Forsythe är sprungen ur Balanchines neoklassicism – en anarkist som banbrytande slår vitaliserande bryggor mellan klassiskt och samtida, med aldrig sinande upptäckarglädje och en unik variationsrikedom i sitt koreografiska språk.

År 1994 gästade han Kungliga Operan med sitt dåvarande kompani Frankfurtbaletten. Då visades helaftonsverket ”Artifact”. Nu får vi se ”highlights” i en trekvartsversion benämnd ”Artifact suite”. Då var Agnès Noltenius en av dansarna, nu svarar hon, tillsammans med Noah Gelber, för instuderingen med Kungliga Baletten.

Foto: URBAN JÖRÉN Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons