Endast svenskarna sörjer Saab

Det svenska folket må sörja sina Saabar, men problemet är, och har nästan alltid varit, att ingen annan gör det. Saab läggs inte ner på grund av den svenska regeringens halsstarriga vägran att bidra med pengar eller General Motors akuta problem. Saab läggs ner eftersom så gott som inga andra än vi svenskar velat köpa bilarna.

Publicerad
Året är 1954. Saab-bilar av modell 92 lastas på fartyg i Stockholm för export till Finland. Saab 92 var Saabs första serietillverkade bil.

Året är 1954. Saab-bilar av modell 92 lastas på fartyg i Stockholm för export till Finland. Saab 92 var Saabs första serietillverkade bil.

Foto: SCANPIX
Annons

Saab hade lagts ner förr eller senare i alla fall eftersom inte ens General Motors kan driva ett dotterbolag med förlust hur länge som helst. I själva verket har det varit ett mysterium att nedläggningen inte skett tidigare. Under alla år som Saab tillverkat personbilar har bolaget endast redovisat svarta siffror under några få år. Senast det hände var 1997, på pricken 50 år efter den första prototypen tillverkats i Saabs flygplansfabrik i Trollhättan.

De första bilarna som kom ut på marknaden 1950, tre år efter prototypen visats, var alla gröna, hade framhjulsdrift och hög markfrigång. Om det var på grund av färgen eller markfrigången, så blev Saaben från början en favorit hos skogsfolk och människor som behövde en robust bil.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons